AKTUALITY - REPORTÁŽE - POZVÁNKY

• Zvětšit písmo
  • Původní velikost písma
  • Zmenšit písmo
Home Reportáže Pěšky, na kole, vlakem… z Kosmonos do „světa“ za zajímavostmi a na zkušenou.

Pěšky, na kole, vlakem… z Kosmonos do „světa“ za zajímavostmi a na zkušenou.

Email Tisk PDF

PET1Přišla nadějná šedesátá léta – samozřejmě minulého století – a já se dostal na gymnázium! O prvních prázdninách jsem vyrazil s dvěma spolužáky na opravdický trampský vandr. Zlákal jsem je do Orlických hor. Ty jsem poznal na několika výletech jako malý kluk se strýčkem v jeho předválečném, ale elegantním voze Opel-kadett, když jsme jezdívali navštívit tetičku v sanatoriu v Žamberku. Byl to pro mne zvláštní, až tajemný kraj! To jsem ještě nic nevěděl o poválečném osudu Sudet.

Zpět k čundru (z původně německého "tschundern" – toulat se). Vlakem jsme dorazili do Rokytnice v Orlických horách a nazdařbůh jsme došli na krásné místo - palouk v lese u potoka Hvězdná. Koncentrovaná romantika! Spaní na celtě pod širým nebem ve „vlňáku“, spacím pytli, který rychle navlhl a sušil se pak celý den. Ráno hygiena u potoka, rychlá snídaně (buřt a rohlík). Nějaké věci si nechali v nepoužívaném krmelci a vyšli na výlet. Přitahovala nás spousta „řopíků“, pohraničních pevnůstek, které po Mnichovu zůstaly nepoužité Velkoněmecké říši, ale i zpola opuštěné vesnice po vysídlených obyvatelích Sudet. Každý večer jsme vylezli nad údolí, kde u opuštěného domku jsme pod hvězdami poslouchali z „transistoráku“ inscenaci na pokračování „Pes baskervilský“. Nádhera, sedmnáct nám bylo let, a byli jsme štíhlí!

Po týdnu jsme byli docela zpustlí a došly zásoby. Vypravili jsme se do Rokytnice a ubytovali v místní turistické ubytovně – nocleh stál 20 Kč. Dali teplou sprchu a zušlechtěni věnovali další tři dny kultuře zde i v okolí.

PET2

Několik zámků, muzeí, kostelů, vše trochu ošuntělé. Ale na to jsme byli zvyklí. Nakonec dorazili na celý den do Rychnova nad Kněžnou. Ano – tady vznikla moje velmi oblíbená knížka „Bylo nás pět“ od Karla Poláčka, rychnovského rodáka. Pak tam bylo i piaristické gymnázium a také Loreta! Tato uvnitř velkého zámeckého kostela. Od té doby jsem pohříchu v Rychnově nebyl, a po více než půl století toto místo opět navštívil. Prostředníkem byl malíř Rudolf Kalvach, kosmonosákům už známý světový velikán malířského umění pozdní secese a začínajícího expresionismu. Kolega dr. Novák při studiu osudu duševní chorobou stiženého umělce, který zemřel v naší psychiatrické léčebně, zjistil, že otec pocházel právě z Rychnova, a tudíž měl syn české kořeny. Po vydání knížky o díle R. Kalvacha se ozvali rychnovští historici a patrioti se zájmem o spolupráci. Ta skutečně začala, a sice návštěvou oficiální delegace, která navštívila nejprve radnici.  Poté došlo k jednání s přestaviteli Muzejního spolku. Konkrétném výsledkem bylo rozhodnutí o výstavě v Rychnově, v rozlehlé Orlické galerii s použitím panelů z naší výstavy v roce 2012, nyní pod názvem „Zapomenutý malíř vídeňské secese Rudolf Kalvach a jeho návrat do Rychnova nad Kněžnou“. Vernisáže  dne 20.6. se zúčastnil s projevem náš starosta. O týden později jsme na pozvání osobností rychnovské kultury navštívili Rychnov s kolegou dr. Novákem, já po půl století! První den jsme přijeli k večeru a hned shlédli nádherné divadelní představení hry „Bylo nás pět“ s hostujícími herci Městských divadel pražských v úžasné režii Arnošta Goldflama. Byl jsem dojat. Samozřejmě z mocných vzpomínek na dětství se stejnojmennou knihou. Ale i nadšen z rozsáhlého divadelního a koncertního objektu, který vznikl nedávno citlivou rekonstrukcí a adaptací zruinované renesanční zámecké jízdárny.

PET3

PET4 Na převzaté první fotografii jízdárna po opravě ještě s ohradou staveniště, na druhé skromně řešený interiér.

Celý další den jsme zasvětili v doprovodu místního znalce prohlídce města, které se stále rozvíjí do krásy. Navštívili jsme zdejší „Hradčan“ – komplex barokních budov, které vynikají v panoramatu města  i z ptačí perspektivy .

PET5

PET6

V zámku (v soukromém vlastnictví) samozřejmě navštívili galerii s „naší“ výstavou .

PET7

PET8

V dalších mnoha sálech celého prvního patra zámku jsou stovky obrazů klasiky (např. našeho rodáka Aloise Bubáka. Za zámkem je krásný barokní kostel Nejsvětější Trojice s loretánskou kaplí v interiéru , na jehož presbytář navazovalo piaristické gymnázium, podobně jako je tomu v Kosmonosích. Zde je po požáru v roce 1918 dochováno pouze torzo. U nás hořelo o něco později.

PET9

PET10

V blízkém podzámčí je krásné, barokem a klasicismem dýchající náměstí s radnicí, kde informační středisko.

PET11

PET12

Sešli jsme k vodě, tedy říčce Kněžné, kde je opět pragmaticky, ale citlivě revitalizována řemeslnická čtvrť, něco jako naše Svaté pole.

PET13

Mezi posledními domky u polí a sadů je chalupa rodů Kalvachů.

PET14

Je toho zde mnohem více, ale čeho jsme si všimli zvláště: co je zde soch, památníků a pamětních desek historickým osobnostem města, vesměs realizovaných po roce 1989. Samozřejmě nechybí ani pět kluků z party mé oblíbené knížky i autora Karla Poláčka.  Na fotografiích ještě namátkou pár dalších.

PET15

PET16

PET17

PET18

PET19

Zkusíme to u nás alespoň s tou jednou – památníkem baroku?

Václav Petříček

Přidejte svůj komentář

Very HappySmileWinkSadSurprisedShockedConfusedCoolLaughingMadRazzEmbarrassedCrying or Very SadEvil or Very MadTwisted EvilRolling EyesExclamationQuestionIdeaArrowNeutralMr. GreenGeekUber Geek
Vaše jméno:
Komentář (zde můžete používat HTML tagy):
  Ověřovací kód. Pouze písmena bez mezer.
Ověřovací kód:

TOPlist

Archív

Kalendář

Detaily k pozvánkám jsou v rubrice Události a pozvánky.

facebook logoStaňme se přáteli na Facebooku. Stačí najít NAŠE KOSMONOSY a požádat o přátelství. Těším se na Vás!

Zpráva autorovi

Jméno:
Email:
Text zprávy:
Anti-spam dotaz: kolik je 1 + 2?

ODKAZY

Město Kosmonosy
Oficiální stránky města Kosmonosy.
Kosmonosy-kultura
Stránky Osvětové besedy a Muzejního spolku.
ZŠ Kosmonosy
Webové stránky ZŠ Kosmonosy.
MŠ Kosmonosy
Webové stránky kosmonoské školky.
SK Kosmonosy
Stránky Sportovního klubu Kosmonosy.
Mažoretky Pomněnky
Stránky mažoretek TJ Sokol.
Psychiatrická léčebna
Stránky Psychiatrické léčebny Kosmonosy.
SSK Cosmanos
Stránky Střeleckého klubu.
SDH Kosmonosy
Stránky dobrovolných hasičů Kosmonosy.
Kuželkářský klub Akuma
Stránky Kuželkářského klubu Akuma Kosmonosy.
ZO ČSCH Kosmonosy
Stránky kosmonoských chovatelů.
Knihovna Kosmonosy
Stránky kosmonoské knihovny.
Fonfusoviny
Co předcházelo zdejší rubrice Extra (aneb nejen městem živ je člověk).

Tato webová stránka používá cookies. Používáním této stránky souhlasíte s jejich využitím. Chcete-li zjistit více informací o cookies a jak s nimi pracovat, použijte tento odkaz.

Používáním této stránky souhlasíte s využitím cookies pro zajištění funkce nástroje Google AdSense.