Tisková zpráva - Chystá se podivný obchvat dálnice D10

Středa, 10 Únor 2021 12:08 Ondřej Kořínek, Milada Vrbová
Tisk

Chystá se podivný obchvat dálnice D10, stavba zničí vzácné území i chráněné živočichy

ZO ČSOP Klenice zaslala krajskému úřadu žádost o posouzení záměru výstavby nové silnice mezi Bězděčínem a Kosmonosy podle EIA. Komunikace bude téměř obchvatem dálnice D10 a protne biokoridory, významné krajinné prvky, migrační koridory zvířat a naruší biotopy zvláště chráněných druhů.

Záměr naruší evropsky významnou lokalitu a zároveň přírodní památku Chlum u Nepřevázky, tak i přírodní park Chlum, pásy dřevin v nivě Klenice a mezi polními celky. Záměr kříží lokální biokoridor podél občasné vodoteče pod Karlovým Vrchem, dotkne se významného krajinného prvku – vodního toku Dobrovky a řeky Klenice. Naruší nivy dotčených vodních toků a místní migrační trasy živočichů.

Co se týká imisí je dle pětiletých průměrů koncentrací znečisťujících látek (od roku 2015 do roku 2019) vyhodnocených ČMHÚ v zájmovém území již o 20 % převýšena průměrná roční koncentrace benzo(a)pyrenu než je povolený limit. Na hranici průměrné povolené roční koncentrace je i PM10 jehož koncentrace za období 2015 – 2019 dosahovala hodnot 39,9 – 41, 8 tj. 79,8 – 83,6 % podílu na imisním limitu. Realizací záměru se tato koncentrace v regionu ještě zvýší. Jelikož je záměr situován v těsné blízkosti obcí Jemníky a Řepov významně ovlivní kvalitu jejich prostředí a zdraví zde žijících občanů.

Realizací propojky Bezděčín – Kosmonosy se významně naruší turistická trasa vedoucí z Mladé Boleslavi do přírodního parku Chlum. V roce 2014 jsme zde převážně pro obyvatele Mladé Boleslavi vybudovali naučnou stezku Přírodním parkem Chlum, která je hojně navštěvovaná, právě díky této turistické trase, obyvateli Mladé Boleslavi, žáky a studenty boleslavských škol, kteří naučnou stezku navštěvují v rámci ekologických praktik nebo oslavě mezinárodního Dne země. Tato naučná stezka je vítaným odpočinkem pro občany Mladé Boleslavi, kteří tu rádi tráví volný čas. Přírodní park je díky turistické trase snadno dostupný i pro rodiny s dětmi, kteří využívají naučnou stezku Chlum i k prohloubení znalostí svých dětí o přírodě a historii kraje.

Přírodní park Chlum je i častým cílem cyklistů, kteří územím projíždějí po cyklotrase 8235 a dále pokračují po cyklotrase do Sýčiny a Dobrovice, kde navazují na další síť cyklotras vedoucí do Rožďalovic nebo Horek nad Jizerou, Milovic a Lysé nad Labem.

obchvat Bezdecin

V koridoru trasy převažuje intenzivně využívaná zemědělská půda s tím, že přes polovinu záboru tvoří půdy nadprůměrně produkční s I. a II. třídou ochrany.

Dle našeho názoru neřeší tato stavba složitou dopravní situaci v Mladé Boleslavi. Její realizací dojde k dalšímu porušení krajinného rázu této, již tak negativně průmyslovými areály ovlivněné krajiny. Stavba si vyžádá zabrání té nejkvalitnější orné půdy, kterou v ČR máme a která je díky své mimořádné kvalitě chráněna podle § 3 odst. 4 zákona č. 334/1992 Sb. Neshledáváme tuto stavbu strategicky důležitou, jelikož leží v blízkosti rychlostní komunikace D10, která plně splňuje požadavky na dopravní obslužnost obcí a firem. Zmiňovaný důvod pro výstavbu této propojky mezi obcemi Bezděčín a Kosmonosy, tedy případná havárie na rychlostní komunikaci D10 a tím způsobené dopravní komplikace, nepovažujeme za tak klíčový a důležitý pro výstavbu tak složité stavby, která si vyžádá jistě několikamiliardovou investici. Tento argument by potom musel platit pro všechny klíčové komunikace, ale tomu tak není. I tato případná objízdná trasa, která by míjela Mladou Boleslav, dále vede přes další města a obce, například Benátky nad Jizerou, Kosmonosy, Bakov nad Jizerou, Mnichovo Hradiště atd.

V současné době čelíme pandemii Coronaviru, naše země vynakládá značné prostředky na řešení následků pandemie, ekonomika zaznamenala významný propad a vzniklý dluh ČR budou platit i naše budoucí generace. I z těchto důvodů je ke zvážení, které stavby jsou ve veřejném zájmu a jsou pro naši společnost strategicky důležité a přínosné. Jsme přesvědčeni, že tato stavba to není.

Autoři: Ondřej Kořínek, Milada Vrbová

 

Kar. Blecha napsal(a) v Čtvrtek, 11 Únor 2021 14:32
Nejedná se pouze o silnici II. tř. od Bezděčína do Kosmonos, ale k Chudoplesům. Tato komunikace bude napojena na 9 - ti paprskovou kruhovou křižovatku (sjezd z Průmyslové, která by se možná příští rok již mohla začít stavět) a poté na opačné straně podél D 10 (kde chtěl Ing. Dědek vybudovat 4 haly) bude pokračovat podjezdem pod stakorskou silnicí směrem na Chudoplesy. Počítá se rovněž se sjezdem na stakorskou silnici. Na dokumentaci k úz. rozhodnutí uvolnilo letos zastupitelstvo Kosmonos 2,1 mil. Kč. Viz schválený rozpočet na webu města.

Ing. Karel Blecha
zastupitel města
Kosmonosy
Dagmar napsal(a) v Čtvrtek, 04 Březen 2021 10:21
Zdravím po dlouhé době a ptám se kam až to zajde? Kraj buduje třetí souběžnou komunikaci, vedle D10 a silnice Březina, Hradiště, Bakov a Kosmonosy? A nikdo nedonutil přepravce aby kamiony jezdily po dálnici. Raději se zabere další kus přírody, zemědělské půdy a vytvoří se prostor pro další skladovací haly. Škodovka už zabírá v Boleslavi poslední volné plochy, a další okupují developeři. Kde budou lidé, naše vnoučata žít? Mezi parkovištěm, halami, silnicemi, auty. Kam půjdou na procházku a do přírody?
Nejsem proti pokroku a vývoji, ale taky potřebujeme někde žít, mít prostor, klid, ticho a vzduch.
Very Happy
Kar. Blecha napsal(a) v Pátek, 12 Únor 2021 17:30
U této stavby je investorem Stč. kraj a dá se předpokládat, že to bude kategorie S 9,5 m. Kdyby pánům všechno velmi dobře běželo, tak cca za 30 měs. by mohla být stavba zahájena. A ještě ke stavbě D10-MÚK Kosmonosy. Jak se oficiálně ta devítipaprsková křižovatka jmenuje. Tak skutečně stavba bude příští rok zahájena. Již je těsně před vydáním stavebního povolení. Tato stavba je rovněž podmiňující pro navazující přeložku silnice I/16 do Martinovic.

Kar. Blecha
Lukas Prochazka napsal(a) v Pátek, 12 Únor 2021 06:24
Dobre rano pane Blecha, nevite priblizne horizont, kdy by cela stavba mela byt hotova a kdo bude investorem?

S pozdravem

LK
 
 
 

Tato webová stránka používá cookies. Používáním této stránky souhlasíte s jejich využitím. Chcete-li zjistit více informací o cookies a jak s nimi pracovat, použijte tento odkaz.

Používáním této stránky souhlasíte s využitím cookies pro zajištění funkce nástroje Google AdSense.