AKTUALITY - REPORTÁŽE - POZVÁNKY
NÁZORY - KOMENTÁŘE - DISKUZE

Email info@nasekosmonosy.cz
Telefon 725 244 482
Facebook Naše Kosmonosy Naše Kosmonosy
 

Naše Kosmonosy

  • Zvětšit písmo
  • Původní velikost písma
  • Zmenšit písmo
Home Názory
Názory

Rekapitulace práce zastupitelstva Kosmonosy od března do září 2020

Email Tisk PDF

Tentokrát si po půl roce dovolím zrekapitulovat velmi encyklopedicky a neúplně některé skutečnosti.

Samozřejmě bude řada věcí opomenuta, protože sem tam někdy (jednou za půl roku) nemůže mít tato práce nějakou systematiku.

Ze čtyř jednání MZ, která uběhla v uplynulé době nabude občan dojmu, že všechno běží normálně, nic se neděje.

Takže tedy moje pel mel posouzení věci.

Plánovaná výstavba sportovní haly:                                                                                                                            

Na tomto webu lze toho o sportovní hale dohledat dost, aby si každý udělal úsudek. V  současné době je na profilu zadavatele společnosti Sportovní a městské areály Kosmonosy s.r.o. (jednatelé starosta E. Masarčík a místostarosta P. Boubín) – viz https://www.vhodne-uverejneni.cz/zakazka/multifunkcni-telocvicna-kosmonosy-opakovana ke dni 14. 9. 20 ukončeno podávání nabídek. Soutěží se na holou stavbu bez vnitřního vybavení a předpokládaná cena předmětu plnění je 75,7 mil. Kč. Je trochu s podivem, že se na webu města Kosmonosy dočteme, kde se zatoulal pes, případně, že v Bělé p. Bezdězem nebo v Bakově n. Jizerou hledají nějakého referenta, ale tato informace na webu města není. Rovněž tak členové MZ, kteří se sejdou ve středu 30. 9. 20 žádnou informaci ke sportovní hale v předložených materiálech (které musí dostat týden předem) nedostali. Na výstavbu sportovní haly bylo pro rok 2019 plánováno 40 mil. Kč a pro rok 2020 bylo plánováno 15 mil. Kč. Současný stav … jedno velké NIC. Tyto peníze jakkoli nebyly včas přesunuty na jiné připravené akce, alespoň např. na připravenou výstavbu kanalizace v ul. Wolkerova a Šmeralova (vč. DPH 10 mil. Kč), kde si i lidé zaplatili projekty přípojek a mají již i příslušná povolení. To všechno bylo hozeno ve jménu stavby haly do koše. A teď jsou na radnici nervózní z toho, že má město na účtech 170 mil. Kč. Tento přístup (blokování připravených investic) je patrný i v dalších případech. Např. lopotně byla připravena rekonstrukce hasičárny v Hor. Stakorách a I. etapa (cca za 2,0 mil. Kč) která řeší výměnu stropů prolezlých červotočem a výměnu krovu byla do rozpočtu pro rok 2020 zařazena částkou 1,5 mil. Kč a jakkoli nic nebránilo tomu na jaře vypsat výběrové řízení a akce se už mohla dokončovat. Usnesením Rady města ze dne 8. 7. 2020 byla akce odložena do roku 2021 s tím, že do 31. 12. 20 dojde k vyhodnocení prostor v ZŠ Horní Stakory. V ZŠ Hor. Stakory byla rovněž ukončena činnost knihovny a knihovní fond byl přemístěn do Kosmonos a „… o využití uvolněných prostor bude diskutováno…“ Vše - viz výše uvedené usnesení rady města.

Celý článek...
 

Ovál v areálu koupaliště

Email Tisk PDF

20200922 071912 01 resizedUpřímně děkuji za realizaci 400 metrového asfaltového areálu. Jsem za něj rád a věřím, že celý areál má výrazný potenciál.

Za sebe si dovolím jen dvě prosby.

Ta první - prosím o jasné určení provozní doby, tedy času, kdy je areál otevřený.

A pak prosím o možnost alespoň jednoho reflektoru, protože brzy bude tma již podvečer a zamykat areál kvůli tmě by byla veliká škoda.

Lidí holdujících sportu i v zimě je ve městě hodně a tento areál bude určitě bezpečnější, než pobíhat po kosmonoských ulicích. 

Děkuji.

 

Téma: Výstavba kanalizace v ulicích Šmeralova a Wolkerova

Email Tisk PDF

wolkerova smeralovaV poslední době se většina pozornosti v našem městě věnovala stavbě logistických hal (respektive odporu obyvatel vůči těmto halám), ale Kosmonosy mají mnohem více problémů a dluhů vůči svým občanům.

Dostavěním kanalizace ve Stakorách a Chaloupkách by se mohlo zdát, že bude dobudována základní infrastruktura, ale podobně jako na konci Debřské ulice, je v ulicích Šmeralova a Wolkerova výstavba kanalizace slibována už více než 35 let.

Obyvatelé obou ulic vedou s vedením města intenzivní dialog a radnice nechala po jejich naléhání vytvořit projekt rekonstrukce obou ulic včetně kanalizace, všichni majitelé nemovitostí zaplatili projekty na své přípojky, museli zaplatit poplatek za vydání územního souhlasu, na celou stavbu bylo vydáno stavební povolení a všichni logicky očekávali, že dle vypracované dokumentace se bude kanalizace stavět. Postupně se začaly ale objevovat zprávy, že kanalizace se stavět nebude, že přednost dostávají jiné projekty a že bude projekt opět odložen. Hlavním problémem je malý počet obyvatel ulic, kvůli kterému nelze nyní čerpat dotaci a sklon ulic, kvůli kterému musí být kanalizace tlaková. Možnost výstavby ve stráni pod oběma ulicemi, která by umožnila gravitační napojení na kanalizační síť je pouze teoretická může být klidně záležitostí příších 10-ti až 20-ti let.

V současnosti je na rekonstrukci ulice vypracován projekt, v rámci kterého jsou sice postupně opravovány sítě pod povrchem (akce VaK a plynařů), ale protože není ochota stavět kanalizaci, neopravují se ani komunikace a tak se stav Šmeralovy ulice moc neliší od období mezi světovými válkami a povrch Wolkerovy ulice vypadá jako skanzen reálného socialismu. To vše jen pár minut od volnočasového areálu s bruslařskou dráhou a připravovaným biotopovým koupalištěm, ve městě, které plánuje utratit 100 milionů za novou sportovní halu.

Tomáš Rytíř

(letecký pohled: www.mapy.cz)

 

Pár slov ke komunálním reáliím v době koronaviru a jednání zastupitelstva 26. února 2020.

Email Tisk PDF

V této těžké době, kdy se všichni upínáme, že po Velikonočním pondělí 13. dubna 2020 se normální život alespoň trochu začne rozbíhat je vhodné zrekapitulovat některé komunální události. Nejprve tedy jsme všichni zaraženi, že na webu města Kosmonosy není vůbec nic k chodu v jaké podobě úřad funguje v této době. Na webu visí bezvýznamná opsaná sdělení … že na veřejnosti se nesmí shromažďovat více než dva lidé apod. Mohlo by tam průběžně viset alespoň, jako vedle v Ml. Boleslavi - https://www.mb-net.cz/index.asp , že úřední hodiny jsou pro velmi neodkladné věci např. od 08:00 do 11:00. My zastupitelé bychom mohli dostat informaci, že rada pracuje průběžně nadále, atd. A to zejména z toho důvodu, že plánované jednání zastupitelstva na den 25. 3. 20 bylo zrušeno. V této mimořádné době, se pozná akceschopnost úřadu a garnitury, kterou si občané navolili.

A pár slov k jednáním MZ 26. 2. 20. Z tohoto jednání je kupodivu vcelku dobrý zvukový záznam, který doporučuji si poslechnout. Jednání zastupitelstva dominovala rezignace starosty Ing. Jiřího Müllera. Řada zastupitelů se o tomto plánovaném bodu jednání dozvěděla až v 17:55, kdy na stole ležela písemná rezignace starosty. V úvodu jednání ing. J. Müller zrekapituloval své 5-ti leté období ve funkci starosty. Nebudu zde jeho slova rozebírat, ale během cca 10 min. jsme slyšeli pouze řadu komunálně politických klišé, děkování kdekomu, ujistil nás, že rezignovat na mandát zastupitele nehodlá, a že předpokládá se mezi zastupiteli v červnu objevit a po deseti minutách z jednání zastupitelstva odešel. Od 48 min. záznamu si můžete poslechnout volbu nového starosty města. A tam jsem se na stará kolena v komunální politice dozvěděl, jaká je funkce starosty města… že se jedná pouze o jakousi reprezentaci, starosta neznamená vůbec nic, rozhodující je zásadně rada města (opakováno několikrát). Všechno to bylo ventilováno, aby mohl být zvolen jako neuvolněný starosta za cca 40 tis. měsíčně PharmDr. E. Masarčík. Zazněly obligátní floskule, že tajemníka nepotřebujeme, že by nás stál 1 mil. Kč. ročně (Dr. Lad. Řípa), atd. A nakonec jsem se dozvěděl vyjeveně od dr. Lad. Řípy, že v Ml. Boleslavi také dělá MUDr. Nwelati primátora - jako neuvolněný primátor, že vždy záleží na týmu, který má kolem sebe (moje pozn., že to jsou asi ti čtyři náměstci primátora - kdysi stačili dva, a to vč. Robina Povšíka, který ještě k tomu dělá politického náměstka Min. práce a soc. věcí ČR). Následovaly tanečky kolem hlasování, kde bylo požadováno veřejné a protokolární hlasování, atd. A dále proběhla diskuse dalších zastupitelů… doporučuji si poslechnout. Z přítomných zastupitelů volby neuvolněného starosty byli dva proti, V. Baboráková z ANO se zdržela. Zajímavé bylo sledovat další dva zastupitele za ANO, jak se rozhlíželi bojácně kolem sebe a pomaloučku zvedli ruku pro. Zmiňuju to proto, že v následující volbě člena rady města byl zvolen Ing. Josef Zedník z ODS, (který nastoupil do mandátu zastupitele, když MUDr.Studničná ač ve volbách 2018 zvolena, ani do mandátu nenastoupila) a byli jsme ubezpečeni Ing. P. Janečkem, že koaliční smlouva trvá. Takže ANO velmi utřelo nos, nemá ani člena v radě města. Smutný to konec této čtyřky pod vedením Ing. J. Müllera. Zásadní skutečnost, že Kosmonosy mají neuvolněného starostu, neuvedl ani redaktor Kosmonoského zpravodaje p. Ježek - asi věděl, co se sluší a patří v dané situaci psát. Co je však zarážející, že to není ani uvedeno ani na oficiálním webu města Kosmonosy, takže web Naše Kosmonosy musí opět suplovat nedostatečné informování občanů města Kosmonos.

Celý článek...
 

Počet kamionů ve městě

Email Tisk PDF

Jak to vidim ja.jpgDobrý den,
pro jistotu nejdříve napíšu, že tento názor je můj soukromý a nevyjadřuje názor petičního výboru proti výstavbě dalších hal ani nikoho jiného.

Za sebe tvrdím, že nevěřím číslům z kamerového měření intenzity dopravy z roku 2018, kterými dokládá potřebu obchvatu vedení města.
Myslím tím kamiony nad 12 tun (tj. ty velké, vesměs 13,6 metrů a 4 metry vysoké obludy).
Jestliže mi obyvatelé města, zejména z Boleslavské ulice, potvrdí že to je možné, sklopím uši.
Do té doby budu jen nevěřícně kroutit hlavou a pozdvihovat obočí nad tím, že tomu někdo může věřit a data brát jako relevantní.

Takže: I radní pan Janeček na facebooku uvádí, že – cituji - „každý den v týdnu (materiál zprůměroval i víkendy, tedy opravdu sedm dní v týdnu) projede Boleslavskou jen ve směru od Bakova dolů 130 kamionu nad 12 tun za hodinu a to od 5:00 do ca 20:00, později počet kamiónů klesá na 70 a méně za hodinu. Tyto vozy zásobují 13. bránu na čas. Celkem jde o ca 15 tis. kamionů týdně.“

Takže matematika:
Čas 5–22 hodin: 130 velkých kamionů za hodinu = více než 2 kamiony každou minutu, tedy každou půlminutu jeden kamion.
Celý týden, tedy včetně víkendů (vzhledem k zákonným omezením dopravy těžkých aut o víkendu počítejme 6 celých dní): 15 000 kamionů týdně => 2 500 denně => 104 za hodinu, včetně nocí => 1,7 velkého kamionu každou minutu.

A k tomu ještě týdně 7 000 nákladních aut do 12 tun? Opravdu? A je jen ve směru od Bakova???

Když sečtu nákladní auta na Boleslavské jen ve směru od Bakova za celý týden (opět vezměme těch 6 dní kvůli víkendovým omezením), tak 15 000 velkých + 7 000 menších = 22 000 nákladních aut týdně celkem => 3 666 denně => 152 za hodinu => 2,5 kamionu každou minutu. V jednom směru! Opravdu?

Budu rád, když se vyjádří občané města, kteří se pohybují po městě, zda je za pět minut na chodníku mine 12 kamionů jedoucích směrem od Bakova.

Aniž bych chtěl zlehčovat špatnou dopravní situaci ve městě, toto je prostě „kapitální békovina.“

David Odnoha

 

Poslední část komunikace mezi Petičním výborem a radním ing. Řípou

Email Tisk PDF

Vážený pane Řípo,
reagujeme na Vaše vyjádření, kterým jste nás oslovil ve čtvrtek 12. prosince. Rádi bychom věřili, že jste odpůrcem stavby hal a záboru zemědělské půdy. Vaše rozhodnutí nerespektovat usnesení zastupitelstva a na žádost pana Dědka jednání s ním opět přenést na Radu města, aniž byste nás informoval, v nás vzbudilo podezření, že chcete jednat v jeho zájmu a nedbat na názory občanů. Nedivte se potom, že jsme zareagovali formou tiskové zprávy poskytnuté médiím.

V této chvíli by asi nemělo význam, abychom reagovali na vše, co jste napsal. Bereme však vážně Vaši výzvu k dialogu a jednání s vedením města. Jsme ochotni se s Vámi i s dalšími představiteli města sejít za jednacím stolem a vše věcně probrat. Ovšem za podmínky, že při tomto jednání nebude přítomen pan Petr Dědek. Prosím, navrhněte možnost, kdy a jak bychom se mohli sejít někdy po Novém roce. To znamená z naší strany členové petičního výboru a jeho nejbližší spolupracovnici na straně jedné a představitelé vedení města na straně druhé.

Za petiční výbor Vás zdraví

Milada Vrbová a Michal Šimek

18.12.2019

 

Reakce radního JUDr. Ladislava Řípy na TZ Petičního výboru z 11.12.2019

Email Tisk PDF

Vážená paní Vrbová, vážený pane Šimku.

z Vašich dosavadních stanovisek a reakcí směrem ke mně je vidět, že máte utkvělou představu o tom, že jsem zastánce výstavby hal v lokalitě Z56. Rozhodně tomu tak není a naopak jsem velkým odpůrcem záborů zemědělské půdy a zeleně, které se v této republice stále dějí. Jedním z programových cílů, který jsme prezentovali jako hnutí Občané pro Kosmonosy před loňskými komunálními volbami a kterého se držíme, je právě udržení a zlepšení kvality bydlení v Kosmonosech pro jejich občany.

Osočujete mně z toho, že si z právní analýzy Frank Bold Advokáti vybírám jen to, co se mi podle Vás „hodí do krámu“ a že straším lidi náhradami. To v žádném případě není pravda. Jen se snažím upozornit na to, že některé, byť oprávněné požadavky, mají i svá úskalí, která je potřeba s rozvahou a rozumně vyřešit, abychom městu nezpůsobili škodu.

V petici občanů je doslovně uvedeno: „Žádáme, aby nebyla v územním plánu města tato lokalita dále navrhována jako plocha určená k průmyslové zástavbě, včetně tzv. ,,lehké výroby", ale byla plochou zeleně.“

V právní analýze je doslovně uvedeno: „V případě, že by plocha Z56 byla zůstala vymezena jako zastavitelná, ale změnilo by se „pouze“ její funkční využití ze současně navrženého VL – lehká výroba na jiné, například VD – pro drobnou a řemeslnou výrobu, vlastník pozemku by se podle našeho názoru žádného druhu náhrady škody domáhat nemohl, jelikož nedochází ke zrušení určení pozemku k zastavění,..“

Pokud ochranu zájmů města, aby nebylo vystaveno nebezpečí finančních náhrad a jiných škod, považujete za strašení lidí, tak to opravdu nebudu komentovat.

Požadavek na změnu územního plánu tak, aby k žádným náhradám nedošlo v souladu s tím „co vám radí právníci“, tedy aby lokalita zůstala jako zastavitelná, je od Vás vznesen nyní poprvé a je v rozporu s textem, který občané v petici podepisovali.

Jsem rozhodně a vždy pro dialog a hledání nejlepších řešení pro občany města a vydávání tiskových zpráv rozhodně nepovažuji za efektivní způsob řešení jakýchkoliv problémů. S touto metodou komunikace jsem si nezačal a jen se snažím a budu bránit naprosto nepravdivým spekulacím k mým názorům a postupům.

Chcete-li o věcech smysluplně jednat, pojďte si sednout k jednomu stolu, chcete-li nadále komunikovat přes tiskové zprávy, bude to únavné a neefektivní, ale budiž. Já za sebe jsem připraven jednat o čemkoliv, ale nemohu se bez reakce nechat nepravdivě a spekulativně očerňovat.

JUDr. Ladislav Řípa
12.12.2019

 

Tisková zpráva - Vážený pane radní Řípo, říkejte veřejnosti pravdu.

Email Tisk PDF

Radní a Zastupitel města Kosmonosy JUDr. Ladislav Řípa se Důrazně ohrazuje proti tomu, že byl v tiskové zprávě obviněn z pohrdání demokratickými pravidly, porušováním usnesení zastupitelstva města a nerespektováním názorů občanů.

Bohužel ve svém vyjádření uvádí spoustu účelových a vágních tvrzení.

Tím prvním je snaha, oddělovat stavbu „ obchvatu“ města od stavby hal v lokalitě Z56. Snažit se veřejnosti namluvit, že jednání o obchvatu Kosmonos s Investorem výstavby druhé etapy parku D+D nesouvisí s halami, je natolik absurdní, že se nemůže jednat o nic jiného, než snaha odvést pozornost a manipulovat s inteligencí občanů.

Pokládáme si otázku, jak závazná jsou usnesení Zastupitelstva. Jednání s firmou D+D Real na Radě města si pod tlakem veřejnosti zakázali a odhlasovali jednomyslně všichni Zastupitelé. Proč se tímto usnesením může řídit zastupitel Blecha ( a účast na jednání s investorem na Radě města zcela logicky odmítl ) a nikoliv Zastupitel Řípa ? Není toto právě oním pohrdáním názory občanů?

Radní Řípa moc dobře ví, že realizace obchvatu v nějaké reálně blízké budoucnosti je utopií. Naopak je zcela reálné, že by stály jako první haly, díky kterým by se v Kosmonosech změnilo vše, o čem se hovoří v Petici občanů, tedy další stovky osobních a nákladních vozidel, další stovky zahraničních dělníků, další hluk, další prach a další zničení přírody. A že se nestaví onen slibovaný obchvat? No, to víte, pozemky, nedostatek peněz, jiné priority, zpomalení ekonomiky, složitá administrativa atd, atd…

I toto pan radní Řípa moc dobře ví…

Dalším zavádějícím tvrzením pana radního Řípy je argumentace tzv. právním stanoviskem kanceláře Frank Bold Advokáti, s.r.o. Petiční výbor má toto stanovisko také k dispozici. Jedná se o dokument, který má 13 stran textu a městu je v něm doporučováno několik naprosto schůdných a reálných řešení. Je jen na vedení města Kosmonos, zda se jimi bude řídit.

Vystoupení podnikatele pana Řezáče na Zastupitelstvu samo o sobě působilo jako dobře sehrané Divadelní představení a položme si nyní jen otázku, v čí to bylo režii a v čím zájmu. Tvrzení, že by město muselo někomu něco platit je naprosto předčasné a záleží na mnoha okolnostech. I toto, pokud si analýzu právní kanceláře pan Radní Řípa pořádně přečetl, moc dobře ví…

Na závěr nám dovolte poslední poznámku. Pokud pan radní Řípa apeluje na veřejnost, abychom společně spolupracovali, je nezbytné, aby říkal pravdu. Spolupráce je možná ve všech konáních lidské činnosti pouze tehdy, pokud mezi lidmi panuje alespoň elementární důvěra a dodržování dohodnutých pravidel. Jeho poslední kroky ale důvěru nevzbuzují a nedodržují dohodnutá pravidla.

Petiční výbor občanů města Kosmonosy

11.12.2019

 

Vyjádření radního JUDr. Ladislava Řípy k tiskové zprávě Petičního výboru

Email Tisk PDF

Vážený pane Šimku.
důrazně se ohrazuji proti tomu, že mně v tiskové zprávě obviňujete z pohrdání dodržováním demokratických pravidel, porušování usnesení zastupitelstva města a nerespektování názorů občanů.

Z posledního jednání zastupitelstva města jednoznačně vyplynulo, že řešení problémů s dopravou v celých Kosmonosech a především v ulicích Hradišťská a Boleslavská je jednou ze základních priorit. Také jsme si myslím dost jasně všichni potvrdili, že významným způsobem řešení by byl kompletní obchvat Kosmonos od současné kruhové křižovatky u Havexu, až po vyústění na silnici č. 610 mezi Kosmonosy a Chudoplesy. Vybudování tohoto obchvatu považuji nejen já, ale celá rada města a věřím, že i naprostá většina občanů za jednu z hlavních priorit. K naplnění tohoto cíle jsme podnikli celou řadu konkrétních kroků. Jedním z nich je jednoznačné stanovisko, které jsme zaslali Krajské správě údržby silnic, která projednává a koordinuje plánovanou výstavbu dopravních staveb na Mladoboleslavsku, cituji: „Rada města požaduje, aby v rámci aktualizace materiálu pro jednání Vlády České republiky byla doplněna stavba celé trasy obchvatu Kosmonos jako komunikace II/610“.

Vedeme jednání se Středočeským krajem, odborem dopravy, zástupci ŠKODA AUTO a.s. a také s vlastníky pozemků, které by byly výstavbou obchvatu dotčeny. Mezi těmi je samozřejmě jsou i společnosti vlastnicky propojené s firmou D+D, která požádala radu města o účast na jejím jednání právě ve věci tohoto obchvatu a nikoliv ve věci investorského záměru v lokalitě Z56. Na toto jednání byl pozván i nominovaný zástupce veřejnosti a zastupitel Ing. Blecha, který pozvání na toto jednání dne 9.12. ve 20:38 odmítl a 10.12. v 0:02 následovalo Vaše obvinění radních.

Současná rada města prokázala, že o záležitostech města v žádném případě nemá zájem jednat za zády veřejnosti a všichni přítomní zastupitelé to prokázali svým hlasováním o záležitostech týkajících se lokality Z56. Toto otevřené hlasování je právě projevem demokratických principů, které rozhodně respektujeme.

Dovoluji si Vám také připomenout, že z právního stanoviska kanceláře Frank Bold Advokáti, s.r.o. jednoznačně vyplynulo, že městu Kosmonosy hrozí nebezpečí náhrady škody, a to cituji z uvedeného právního rozboru objednaného ZO ČSOP Klenice: „Pokud by se plocha Z56 změnila na plochu nezastavitelnou (konkrétně např. krajinná zeleň či plochy smíšené nezastavěného území), domníváme se, že by se vlastník pozemku mohl po městu domáhat náhrady na základě ustanovení § 102 stavebního zákona v kombinaci s čl. 11 Listiny“. Uplatňování takového nároku vůči městu jednoznačně potvrdil na zastupitelstvu města osobně přítomný pan Řezáč, který v uvedené lokalitě vlastní poměrně významnou plochu pozemků. Z tohoto důvodu se rada města snaží postupovat v uvedené záležitosti velmi uváženě a přesto co nejrychleji a rozhodně nepostupuje v rozporu se zájmy občanů Kosmonos. Přínosem pro občany Kosmonos může být naše vzájemná spolupráce a nikoliv zcela zbytečná a nepodložená konfrontace. Po posledních jednáních zastupitelstva města jsme se domníval, že právě taková otevřená spolupráce občanské iniciativy a vedení města probíhá a záznamy ze zasedání jsou toho jasným důkazem. Pojďme v ní prosím pokračovat, buďme i nadále příkladem i pro další obce a postupujme v zájmu všech občanů Kosmonos, tedy i těch, kteří trpí dopravní zátěží dlouhodobě.

JUDr. Ladislav Řípa

10.12.2019

 

Mlžení kolem nových hal D+D

Email Tisk PDF

Jak to vidim ja.jpgZ médií jsem se dozvěděl, že nelze územní plán jen tak měnit a výstavbu rázem znemožnit. Tato vyjádření znějí jako by bylo něco schváleno a někomu způsobena městem nějaká škoda.

Jsou to jen manipulativní výroky, které mají ošálit a znejistit nespokojené občany, ale i zastupitele, kteří nakonec budou o věci rozhodovat.

Kdyby město mělo odškodňovat všechna nesplněná přání, tak by asi nedělalo nic jiného.

V současném platném územním plánu Kosmonos je plocha mezi areálem D+D a silnicí do Horních Stakor označena jako rezerva pro lehkou výrobu. To znamená, že dokud zastupitelstvo neschválí změnu na plochu využitelnou pro lehkou výrobu, jsou všechny záměry a přípravy jen něčí přání, nic více.

O tom, jak bude vypadat nový územní plán, se stále jen diskutuje nad jeho návrhem. Využití všech ploch se musí posoudit z různých pohledů, samozřejmě i občanů Kosmonos. Zastupitelstvo schválilo jen pořízení a zadání nového územního plánu. O tom, jestli budou rezervní plochy převedeny na plochy k využití pro výstavbu, bude zastupitelstvo teprve rozhodovat. Je to jeho výsostné právo a mělo by brát na zřetel všechny dopady, které to způsobí občanům.

Stále se mluví jen o budování nových výrobních kapacit, ale ne o bytech pro dalších 1400 zaměstnanců, kteří v regionu již dávno nejsou k dispozici. Porostou jen další ubytovny pro dovážené zaměstnance a o to většina občanů nestojí.
Se silnicemi je to podobné. Státní dopravní stavby na sjezdu z dálnice jsou stále v nedohlednu a celá silnice mezi Chudoplesy a Průmyslovou ulicí souběžně s dálnicí, která by odlehčila Kosmonosům je reálná jen do poloviny ke stakorské silnici. To celkové zatížení města moc nevyřeší.

Nové výrobní haly ale vyrostou jako houby po dešti a s každodenními následky se občané budou potýkat desítky let. Budování nových výrobních kapacit bez nezbytného souvisejícího sociálního a dopravního zázemí přinese prospěch jen někomu, ale většina občanů Kosmonos to určitě nebude.

Miroslav Štěpánek

 

„Chci pomoci škodovce,“ říká podnikatel Dědek

Email Tisk PDF

Jak to vidim ja.jpgJak si tuto větu z názvu tohoto příspěvku vysvětlit? Škodovka přeci nebojuje o přežití. Není v červených číslech. Jde jen a pouze o navýšení zisku, které samozřejmě souvisí s navýšením výrobních kapacit. Dlouhodobě by totiž Škoda Auto prodala více aut, než je v Boleslavi schopná vyrobit. Jen nemá kde. Potřebuje eliminovat skladové plochy. Překopat je na výrobní. Proto vznikají externí sklady v její bezprostřední blízkosti, proto existuje systém zvaný „pakotrans“, což jsou dopravci, kteří na několika malých autech za hodinu přivezou do skladů, resp. přímo do škodováckých výrobních linek to, co by přivezli na několika velkých autech za den. Proto škodovka nevyužívá opuštěných a nevyužívaných areálů (např. Tiba Josefův Důl, Papírny Bělá) – k výrobním pásům je to prostě daleko.

Když se vyrábí se zásobami "na kolech", je ideální vzdálenost takového skladu půl metru za plotem fabriky. Možná čtvrt. To umožní uvolnit skladové prostory výrobě - a minimální sklady samozřejmě zlepší hospodářský výsledek firmy. Škodovka pak dodavatelům, kteří jsou „motivováni“ k používání skladů (jako třeba právě těch umístěných v areálu D+D Park Kosmonosy) zaplatí až to, co si odebere do výroby a vlastně obratem namontuje na auta. Tento dodávkový systém také vysává z trhu malá nákladní auta a generuje potřebu dalších a dalších řidičů, což vede zákonitě k jejich stále klesající kvalitě (a tím i vyšší šance nehod na silnicích). Více skladů znamená samozřejmě také více skladníků a dalšího obslužného personálu – i tyto lidi si škodovka a její logistické prodloužené ruce s možností nabídky vyšších mezd stahují pod sebe – jejich zaměstnavatelé/dodavatelé je totiž těžko udrží. (A samozřejmě si vybírá i „top“ pracovníky z pracovních agentur.)

Navíc dopravní situace se na okolních silnicích každým dnem zhoršuje, za chvilku už by byli v ofsajdu (= v postavení mimo hru) hru i dodavatelé z Řepov a Plazů. I proto vzniká třetí pruh na D10 na spojnici mezi Olympia centrem a exitem Kosmonosy. Škodovka si řekla, tak bude. Poukaz na zvýšení bezpečnosti dopravy je sice pěkný, ale existují dopravně složitější úseky či nájezdy, než je tento. Proč se neřeší třeba strašlivé křížení v Bezděčíně?

Ano, všichni chtějí nějak škodovce pomoci. Pan Dědek, město Mladá Boleslav, město Kosmonosy, všichni. Ale všichni za to něco očekávají. Dohody se škodovkou, které zaručují našemu průmyslově těžce zkoušenému regionu investice v řádu stovek milionů korun, jsou jen takovým malým odpustkem a zároveň i předplatným na další spolupráci. Prostě, vše by se mělo podřídit hybateli naší ekonomiky. A když se podíváte kolem, pracují na tom všichni. A chce pomoci i pan Dědek. Ještě více, než pomáhá se svými halami v Kosmonosích a Brodcích dnes.

Je pak opravdu těžké pochopit, že se najdou lidé, kteří už toho mají dost? Lidé, kteří prioritně nechtějí škodovce házet klacky pod nohy, ale hledají rovnováhu, kompromis, princip win-win? Tito občané nechtějí lidem, jako je v našem aktuálním případě pan Dědek, ulehčit tu "špinavou práci", kterou pro škodovku dělají na úkor obyvatel, kteří by v tomto regionu chtěli normálně a zdravě žít. Neplatí přeci, že když zrušíme pole, postavíme čtyři plechové krabice, přivezeme další stovky lidí z východních zemí, vygenerujeme další stovky náklaďáků za den, že budeme všichni spokojeni.

Naši předci, pochovaní na Novém hřbitově v Mladé Boleslavi, dnes obrazně řečeno úpí; jsou obklopeni ze všech stran továrními halami, nově též nádhernou lakovnou. Nedopusťme, abychom pod tlakem vyššího (nejen) škodováckého zisku úpěli i my, dosud živí.

David Odnoha

(autor si vyhrazuje své právo na výše uvedený subjektivní názor)

 


Strana 1 z 13

TOPlist

Archív



Tato webová stránka používá cookies. Používáním této stránky souhlasíte s jejich využitím. Chcete-li zjistit více informací o cookies a jak s nimi pracovat, použijte tento odkaz.

Používáním této stránky souhlasíte s využitím cookies pro zajištění funkce nástroje Google AdSense.